مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده- البرز- خبرنگار: بافت‌های فرسوده شهری و محله‌هایی که در این بافت‌ها قرار دارند مسائل پیچیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در دل خود جای داده‌اند.

بازآفرینی شهری در البرز

این مناطق به دلیل تطابق نداشتن با زندگی کنونی شهروندان و نیز با ضوابط و معیارهای شهرسازی، مشکلات زیادی دارند. ‌از طرفی در هنگام بروز بلایای طبیعی از جمله زلزله این بافت‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند. وجود بیش از هزار هکتار بافت فرسوده کرج نیز ضمن ایجاد منظری نازیبا به خطری بالقوه و هشداردهنده برای این کلان‌شهر تبدیل و باعث شده سازمان‌های مختلف برای رفع این معضل گام بردارند.

  • گام بلند برای بازآفرینی شهری

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی البرز با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری می‌گوید: اهداف و برنامه‌هایی که با رویکرد بازآفرینی شهری قرار بود در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به سرانجام برسد، به‌ دلایل مختلف ازجمله زمان‌بر بودن پیگیری اجرای این طرح‌ها با مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی و حساس کردن آنها به این موضوع کمی با تأخیر دنبال شد اما خوشبختانه این هدف‌گذاری در البرز صورت گرفته و مسیر کار مشخص است.

«محمدرضا صفایی‌فر» با بیان این‌که پیگیری مصوبات و اعتبارات تخصیصی بازآفرینی شهری در شهرستان‌ها بررسی و رصد می‌شود می‌افزاید: سهم استان البرز از ساخت مسکن‌های جدید ۲ هزار و ۳۸۴ واحد است که این ساخت‌وسازها در قالب طرح‌های بنیاد مسکن، پروانه‌های صادره از سوی شهرداری کرج و طرح‌های مسکن دیگر نهادها تعریف می‌شود.

وی با بیان این‌که سهمیه استان‌ها که قرار است برای ساخت واحدهای مسکونی جدید هزینه شود مشخص و ابلاغ‌شده است ادامه می‌دهد: در این زمینه در مقایسه با سال ۹۶ پیشرفت صددرصدی داشته‌ایم و در بررسی عملکرد سال ۹۷ نیز به نسبت اعتبارات تخصیصی توانسته‌ایم صددرصد اعتبارات را جذب کنیم. معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی البرز می‌افزاید: همچنین حدود ۴۲ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به استان البرز برای اجرایی شدن اقدامات مشترک با سایر نهادهای اجرایی تعیین ‌شده که تاکنون ۲۰ درصد آن یعنی ۸ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

صفایی‌فر ادامه می‌دهد: برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با مشارکت بخش خصوصی تسهیلات با بهره پایین در نظر گرفته ‌شده است تا طرح‌های جدید مسکن در این محله‌ها اجرایی شود، از همین رو مردم که در سال‌های گذشته از طرح‌های بازسازی بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کردند، اکنون با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه مشارکتشان بیشتر شده است.

  • نقش محوری شهرداری

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی البرز با تأکید بر نقش شهرداری در بازآفرینی شهری می‌گوید: شهرداری‌ها در صدور جواز و پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده تخفیف قائل می‌شوند و ستاد ملی بازآفرینی بابت این تخفیف‌ها مبالغی را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد و این موارد اهمیت طرح‌های بازآفرینی شهری را نشان می‌دهد که منجر به توانمندسازی محلات می‌شود.

صفایی‌فر با بیان این‌که برنامه‌های اجرایی ستاد بازآفرینی شهری در البرز در ۵ بخش اجرایی می‌شود، اضافه می‌کند: این محورها شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو آن، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ای و ارتقای توانمندی اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی است.

وی با اشاره به اقدامات این ستاد در سال ۹۸ می‌گوید: ۳ بخش در هر محور تعریف‌ شده که شامل مطالعه و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی، مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و در آخر بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه کلان‌شهرها و شهرهای مذهبی است که برای هرکدام ردیف اعتباری جداگانه تعریف ‌شده است.

  • تعامل راه و شهرسازی و شهرداری برای بازآفرینی

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی البرز با بیان این‌که حدود ۳۰ درصد از مردم البرز در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند می‌افزاید: ۵ درصد از مشکلات شهر در بافت‌های فرسوده قرار دارد که در تلاش هستیم این مشکلات را حل کنیم و در همین زمینه در ۲ سال اخیر اقدامات مهمی در زمینه بازآفرینی شهری انجام شده است.

«تقی رضایی» می‌افزاید: ۴۲ محله در البرز برای طرح بازآفرینی شناسایی شده‌اند که در حال حاضر ۱۳ محله به عنوان محله هدف قرار دارند که شامل ۶ محله در شهر کرج، ۳ محله در محمدشهر، ۲ محله در نظرآباد و ۲ محله در کمالشهر است.
وی با بیان این‌که این زمین‌ها برای ارائه خدمات به شهرداری واگذار شده است ادامه می‌دهد: شهرداری ۱۶ طراحی در مناطق هدف و در زمین‌های به مساحت ۲ هزار متر مربع که توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیارش قرار داده شده، انجام داده است و در طراحی‌ها حدود ۸۰‌الی ۱۰۰ واحد مسکونی در این زمین‌ها جانمایی شده که اولین آن در محله مصباح کرج با حدود ۸۵ واحد در حال انجام است.

رضایی اضافه می‌کند: در محله مرادآب هم به عنوان یکی از محله‌های هدف بازآفرینی تعامل با شهرداری صورت گرفته و زمین از طریق اداره راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده و این سازمان هم بسته‌های سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاران ارائه کرده، به این ترتیب ساخت ۴۰۰‌واحد مسکونی در این محل برنامه‌ریزی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی البرز ادامه می‌دهد: شهرداری با جذب سرمایه‌گذار امکانات و خدمات رفاهی و شهری را نیز به این واحدهای مسکونی ارائه خواهد کرد. در حقیقت یکی از اهداف تعامل با شهرداری همین
 موارد است.  وی می‌افزاید: اداره کل راه و شهرسازی البرز نیز در ۱۵ محله از کمک‌های دولت طرح‌ها و خدمات مختلف مانند سوله بحران، خانه بهداشت، پایگاه‌های جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، قیر رایگان و ... ارائه داده است.

  • ارائه تسهیلات به بافت فرسوده

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرج با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای امسال می‌گوید: جلسه با روسای دفاتر تسهیل‌گری نوسازی برای بررسی شیوه‌های مداخله در بافت فرسوده شهری، جذب سرمایه بخش خصوصی و مشارکت با مردم برای تجمیع بلوک‌های فرسوده و جابه‌جایی ساکنان این بافت‌ها پس از آماده‌سازی آن از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد.

«علیرضا عاقلی» می‌افزاید: دفاتر تسهیل‌گری برای اجرای سیاست بازآفرینی و تشویق مردم به مشارکت در مناطق دهگانه کرج راه‌اندازی شده و هدف آن اعتمادسازی عمومی در حوزه بافت‌های فرسوده و افزایش سرعت و کیفیت نوسازی در این بافت‌هاست که تلاش دارد با برقراری ارتباط با ساکنان بافت‌های فرسوده، معرفی مشوق‌ها، تسهیلات و معافیت‌های موجود و برطرف‌سازی مشکلات احتمالی آنها را تسهیل کند.

وی ادامه می‌دهد: تسهیلات اعطایی یا بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده در کلان‌شهر کرج شامل پرداخت وام برای نوسازی املاک مستقر در این نقاط است که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین‌شده، پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه اسکان موقت در بافت فرسوده، تخفیف بیش از ۷۰ درصد در تعرفه عوارض صدور پروانه ساخت، همچنین اعطای امتیاز ساخت طبقات تشویقی در قالب اضافه تراکم علاوه بر تراکم مصوب، هم در صورت تجمیع املاک ریزدانه در بافت‌های فرسوده از دیگر موارد تشویقی است.

کد خبر 441882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha